עסק משפחתי

ההיבט החוקי והמשפטי של עסק משפחתי

רוב המשפחות המפעילות עסק מתייחסות רק להיבטים הרגשיים או הכלכליים של התחום. בפועל, כדאי לשים את האצבע גם על ההיבט החוקי והמשפטי וכך למנוע תקלות ובעיות. מבחינת החוק בישראל ובמדינות נוספות בעולם, הקרבה בעסק משפחתי יכולה להיות מדרגות שונות והיא אינה מחוייבת לדרגה ספציפית. הדרגות המקובלות הן בין היתר בעל ואישה, הורים וילדים, סבים ונכדים וגם אחים או בני דודים. הקרבה המשפחתית קובעת במידה רבה את אופי הניהול של העסק ואת ההשלכות החוקיות והמשפטיות.

עסק משפחתי

מעל שני שלישים מהעסקים בישראל הם משפחתיים, בעוד בחברות ציבוריות מדובר על אחוז מרשים של 35%. רוב העוסקים אינם מודעים לבעייתיות הכרוכה בניהול השגרתי, או לחילופין לזכויות הניתנות להם על פי החוק. כאן המקום להדגיש את חשיבותם של אנשי מקצוע המכירים את התחום של עסק משפחתי. הם יכולים להמליץ למנהלים כיצד לשנות את ההגדרה של העסק או באיזה אופן להפוך אותו לבטוח עבור דור ההמשך.


מה האתגר העיקרי של ניהול עסק משפחתי?

ההיבט החוקי והמשפטי של עסק משפחתי מציב אתגר גדול עבור המנהלים. בנוסף, הבעייתיות נובעת מהצורך בהפרדה בין החיים האישיים והעסקיים. בעייתיות כזו מנוהלת בעסקים בצורה שונה. קשה לשים את האצבע על כלל מפתח אחד הרלוונטי לכל סוגי העסקים, אולם בהחלט כדאי להתייחס לנושא בשלבים מוקדמים של ההקמה והניהול. מעבר לכך, יש להביא בחשבון את האתגרים הנובעים ממעבר החברה לניהול הדורות הבאים. לא תמיד המעבר מבוצע חלק וללא סכסוכים. אלו אתגרים שניתן להתמודד איתם רק אם שומרים על סבלנות ומגלים פתיחות.

לסיכום, עסק משפחתי מנוהל תוך התייחסות להיבטים שונים. התייחסות כזו משפרת את יכולת העמידות של העסק ואת הצלחתו.

כתיבת תגובה