תמ"א 38

הרקע לתכנית מתאר ארצית 38:

תכנית זו מורכבת מאוסף של תקנות אשר נכתבו בידי חברי הועדה הארצית לתכנון ולבניה בשנת 1975 ונכנסו לתוקף בראשון לינואר 1980. התכנית נכתבה  בשל החשש מרעידת אדמה בישראל, הממוקמת באזור מועד לרעידות אדמה מבחינה גיאולוגית, ובשל ההערכה כי מרבית המבנים במדינת ישראל אשר נבנו קודם לתאריך זה, אינם חזקים די הצורך למקרה של רעידת אדמה. עיקרי התכנית הינם הקלות במתן אישורי בניה וכן מתן אפשרות להוספת דירות, מקומות חניה ואלמנטים נוספים למבנה, תוך הקלות מס והפחתה של היטלי ההשבחה הנהוגים במקרים אלו.

מי זכאי לשיפוץ במסגרת תמ"א 38?

כל בעל נכס בבניין מגורים או בניין משרדים שנבנה קודם לראשון בינואר 1980 , על פי תקן בנייה ישן אשר אינו עמיד מספיק בפני רעידות אדמה. גובה המבנה יעלה על שתי קומות ושטחו הכולל יעלה על 400 מטרים רבועים. מבנים מאוחרים יותר אשר בנוגע אליהם קבע מהנדס כי אינם עומדים בתקן הנדרש זכאים לשיפוץ במסגרת תמ"א 38 אך אינם זכאים לתוספת דירות או שטח לדירות הקיימות.

כיצד ממומנים שיפוץ והשבחת המבנה?

במרבית המקרים, יזם בתחום הנדל"ן פונה לדיירי הבניין ומציע להם עסקה הכוללת שיפוץ של המבנה הקיים בתמורה לדירות אותן יוכל להוסיף לבניין במסגרת תכנית תמ"א 38. בהתאם להערכת השווי של הדירות הנוספות במבנה, יכולים בעלי הנכסים לדרוש מהקבלן השבחה משמעותית יותר או פחות. בחלק מהמקרים, ההשבחה תכלול שיפוץ פנימי של הדירות, הוספת מעלית ומקומות חניה ואף הרחבה של הדירות הקיימות. ניתן באופן עקרוני לבצע שיפוץ עצמאי במסגרת התכנית אך עלויות הפרויקט והמשאבים הנדרשים גורמים לכך שהתכנית מבוצעת, ברוב מוחלט של המקרים, על ידי יזמים חיצוניים.

 

כתיבת תגובה